Nyttigt godis

I stort sett alla kan känna igen sig i att det där sötsuget kommer emellanåt, och vill man då vara snäll mot sin kropp och nå de mål man har rent hälsomässigt så vill man hellre välja ett nyttigare alternativ. Men vad skall man då äta för godis som är nyttigt? Nedan följer en lista med härliga tips på vad man skulle kunna äta istället.

  • Smoothie – detta är ett jättebra alternativ när sötsuget slår till! Det behöver verkligen inte vara svårt att göra smoothie och om man gör den med rätt ingredienser så kan den bli riktigt nyttig och mättande. Man kan ha frukt och bär i som dämpar sötsuget, chia-frön och vetegräs för als-food-heroenergin och yoghurt för smaken och konsistensen. Supergott och nyttigt!
  • Gurk- och morotsstavar tillsammans med dipp – detta är verkligen ett utmärkt snacks att ha på fredags- eller lördagskvällen framför tv:n. Man köper en dipmix eller gör en egen som man sedan blandar ut i turkisk eller grekisk yoghurt. Sedan gör man stavar av gurkan och morötterna och doppar. Jättegott!
  • Frukt – detta är ett alternativ som man antagligen sett många gånger innan, men det är faktiskt så att en frukt eller två dämpar sötsuget på ett väldigt bra sätt samtidigt som det är oerhört nyttigt med många vitaminer i. Kanske kan man festa till det genom att hälla lite kanel på ett skivat äpple eller till och med göra en härlig och fräsch fruktsallad?
  • Fröer och nötter – detta är ett jättebra nyttigt alternativ när man är sugen på något gott. De är nyttiga i och med att de innehåller hälsosamma fetter samtidigt som de mättar. Man skall däremot försöka undvika de nötter som är saltade eller rostade.
  • Proteinshake – att göra sig en snabb proteinshake är hur bra som helst när man känner att sötsuget är på väg. Man köper det proteinpulver som man själv tycker är godast och blandar sedan detta med vatten eller mjölk. Det är allra godast att blanda det med mjölk! Detta är väldigt mättande och bra.

ADD YOUR COMMENT