Quinoa, Bulgur och Couscous

Det är många som inte har särskilt bra samvete när de äter vanlig pasta och som hellre hittar någon form av hälsosammare alternativ till detta när de lagar mat. Tre stycken alternativ som är nyttigare än vanlig pasta är Bulgur, Quinoa samt Couscous. Det är lite mer spännande, nyttigare men också väldigt gott! Däremot så kan det vara svårt att välja vilket man skall testa på och vilket som är det allra bästa alternativet och svaren på detta kommer ni att få här.

Först och främst så har vi bulgur, vilket är ett vetekorn. Detta innehåller mer fibrer och näringsämnen än andra slags vete just på grund av att man har behållit exakt hela kornet. Även Couscous är ett slags vete. Båda dessa alternativen innehåller protein, näringsämnen och fibrer vilket för att kolhydraterna är långsammare.pizza-junk-food-600

Quinoa däremot är faktiskt en ört och det man äter är själva fröna från denna ört. Detta är väldigt naturligt till smaken samtidigt som det är väldigt fiber- samt proteinrikt. Man kan exempelvis ha Quinoa som ett alternativ till ris om man serverar den varm, eller ha den i sallader som kall.

Rent kalorimässigt så är det inte jätteskillnad på Quinoa och Bulgur men Couscous innehåller några fler kalorier än de andra två. Quinoa och Bulgur innehåller 320 kcal per 100 g medan Couscous innehåller 361 kcal per 100 g. Bulgur är det alternativet som innehåller minst protein medan Quinoa är det alternativet som innehåller mest protein, även om det inte är särskilt stor skillnad mellan dessa så kan det vara värt att nämna.

Couscous innehåller minst fibrer medan Quinoa innehåller mest och här är det lite mer skillnad. När det kommer till fett så är det Quinoa som innehåller mest av detta medan Couscous innehåller minst fett.

Alla dessa tre är mycket nyttiga och hälsosamma alternativ och någonting som man bör välja framför vanlig pasta. Man får helt enkelt välja det alternativ som passar en själv bäst!

ADD YOUR COMMENT